top of page
Ara
Yasemin Yemişçi Kıbrıslı

2022'de Çıkan Sevdiğim Filmler

2022'de çıkan, dijital platformlarda, sinemada ve Filmekimi bünyesinde izleyip yorumladığım, yorumlayamadığım ama başka platformlarda yorumlarını beğendiğim filmler listesini paylaşıyorum. Hafif spoiler içerir, bilginize.


Nope

Korku, Gerilim


Get Out ve Us filmleriyle korku sinemasına giren, öncesinde komedi filmleri çeken yönetmen Jordan Peele, ve yine Get Out filminden tanıdığımız Daniel Kaluuya’yı bu filmde de başrolde görüyoruz. Filmde kameralar, gösteriler, hayvanlar ve UFO var. Ama bildiğimiz UFOlardan değil kendisi.

Birbirleriyle iç içe geçmiş durumda olan bir sürü tema var aslında anlayacağınız.

Filmin sinematografisi de harika olmuş. Görüntü yönetmeni Hoyte van Hoytema. Kendisi Interstellar, Tenet ve Dunkirk’in de görüntü yönetmeni imiş aynı zamanda.

Film hakkında söylenecek çok söz var.Aldığım en net mesaj; gösteri ve gösteriş kültürüne eleştiri, hayvanların eğlence kültürü içerisinde show dünyası, hayvanat bahçeleri olarak ayrı ayrı mecralarda birer tüketim objesi haline getirilmesi oldu.Hatta endüstriyel hayvancılığı da bu tüketime dahil ediyorum. Ve buna dahil ederek insanı besin zincirinde en tepedeki canlı olarak gördüğümüzden diğer canlılara en tepeden bakıp dilediğimiz şekillerde tüketim mecralarına sokuyoruz."Ya besin zincirinde insanın da üstünde bir canlı varsa?" diye sormalı mıyız artık?


Vortex

Aile dramı


Gaspar Noe’nin “yüreklerini yitirmeden önce akıllarını yitiren tüm insanlara” adamış olduğu filmi. Başrollerde Françoise Lebrun ve Dario Argento gibi iki harika isim var.

Filmde yaşlı çiftin evine giriyor ve demans hastalığıyla birlikte yaşadıkları zorluklara şahit oluyoruz. Filmde beni en çok düşündüren yaşlandığımda ve artık kendi kendime bakamaz duruma geldiğimde günlük hayatta çok da düşünmediğim acaba ne yaparım sorusu oldu. Yılların yaşanmışlığı, anısı, alışmış olduğun o düzenden, evimden çıkıp huzurevine yerleşebilir miyim ? Bana bakması için evime yabancı birini alabilir miyim? Maddi gücüm buna yeter mi? Yoksa bunların kararını birey olarak alamayacak halde mi olacağım?




Bergman Island

Romantik, dram




Dünyanın En Kötü İnsanı

Dram




Her Şey Her Yerde Aynı Anda (Netflix)

Aksiyon, dram


Bu filme yorum yazmak gerçekten çok zor. Hem çok güldüm hem ağladım hem bol aksiyon hem kara mizah. Ay tüm her şeyi içinde barındırmış bu film gerçekten.Adıyla çok müsemma.

Sadece izlemenizi tavsiye edebiliyorum.


Zuhal

Dram, komedi


Film, üst orta sınıf, avukat ve yalnız yaşayan (partnerinin ülke dışında iş gezisinde olduğunu öğrendiğimiz) Zuhal (Nihal Yalçın)’in duymaya başladığı ve apartmandan geldiğini düşündüğü kedi sesinin peşinde çıktığı arayışı ve bu süreçte komşularıyla yaşadığı absürd karşılaşmaları ele alıyor. Bir metaforun bu kadar başarılı şekilde anlatıldığı bir filmi uzun zamandır izlememiştim.

Bunun yanı sıra Türk filmlerinde muhakkak en azından bir kaç sahnede oyuncuların söylediklerini anlayamama gibi teknik sorunlar yaşardım.

Bu filmde ses kurgusu o kadar iyiydi ki her diyalog çok net bir şekilde anlaşıldı. Arkada müzik, ses efektleri ve önde diyaloglar.


FİLMEKİMİ

Bu sene Filmekimi bünyesinde ancak 3 film seyredebildim. Bilet almak bir hayli zordu hatta yalan yok arkadaşımın uzun saatler süren bilet alabilme uğraşı ile edindim bu 3 bileti de. Satışa girdiği anda sistem bloke olmuş, biletler çılgın bir şekilde saniyesinde tükenmiş ve ciddi anlamda harcanan bir mesai sonrası alabilmiş biletleri.Kendisine bu çabalarından dolayı bir kez de buradan teşekkürlerimi sunuyorum. Lale karta da tepkim büyük söylemeden geçemeyeceğim! İzleyemediğim, içimde kalan diğer filmleri de vizyona girer girmez izleyip yorumlayI planlıyorum.


Kadın Kral/Woman King

Dram, aksiyon


Bu sene Filmekimine dahil izlediğim ilk film Kadın Kral oldu. Bizi ilk sahnesinden hiç durmaksızın bir aksiyonun içine alan film 1823 Afrikasında bir kabilenin kadın ordusunun kralını ve kabilesini koruma hikayesinden yola çıkıyor. Gerçek bir hikayeden esinlenilmiş. Müzikler, kostüm, ortam çok güzel fakat senaryoda büyük kopukluklar mevcut ve filmin bir festival filmi değil de Holywood vizyon filmi olduğunu düşünüyorum. Filmde anlatılmayan ya da eksik kalan hikaye ise kölelik diyebilirim.

Dipnot: Bu yazı yayına girmeden film vizyona girip gitti bile :)


Kestik/Coupez!

Komedi,korku


“The Artist” ve “Godard Mon Amour” filmleriyle tanıyıp çokça sevdiğim yönetmen Michel Hazanavicius’ın son filmi Coupez!, kült Japon zombi komedisi olan One Cut of the the Dead’in yeniden yapımı imiş.Düşük bütçeli bir korku filmi çekimi sırasında seti gerçek zombilerin basmasını anlatıyor.3 ayrı bölümden oluşan bu saçmalıklar silsilesi filmde ilk bölümde çekilen film, ikinci bölümde filmin hazırlık süreci ve üçüncü bölüm ise film çekimlerini takip ediyor. Kahkaha krizine girdiğim üçüncü bölüm içinde bol eğlenceyi barındırırken bir yandan da sinema filmi çekmenin sahneye gelene kadarki süreçte ne derecede zorlu bir iş olduğunu, bunu gerçekleştiren sinema emekçilerinin ise harikalar yarattığını gösteriyor bize.


Ayrılma Kararı/Decision to Leave

Dram


“İhtiyar Delikanlı / Old Boy” ve “Ah-ga-ssi / The Handmaiden" yönetmeni Park Chan-wook’un son filmi.

Sahne geçişleri ve çekimleri yoğun bir keyif veriyor.Görüntü yönetmeni çok çok başarılı. Konusu beni pek sarmasa da sadece sinematografi için bile seyre değer.

Filmden çıktıktan sonra arkadaşımla "biz neyi kaçırdık bu filmde" diye birbirimize baktık. Sanırım bunun sebebi Kore'nin sosyolojik yapısına, kadın erkek ilişkilerine ve siyasetine aşina olmayışımızdan kaynaklanıyor.Ülkede göçmen olmak, evlilik kurumu, ilişkilerdeki mesafe gibi sosyolojik yapısını tanımadığımdan bazı önemli ayrıntıları yakalayamadım diye düşünüyorum.

Yönetmen filmi Cannes’daki basın toplantısında şöyle anlatmış: “Kollektif bir çalışmanın ürünü olan sinemanın etkisinin azalmayacağını düşünüyorum. Kısa metrajlı film yaptım, televizyon serisi yaptım ama sinema filmlerinin sinema salonlarında izlenerek etkileyici olabileceğine inanıyorum. Filmimin sinopsisini okuyanlar arasında, bu konuyu 100 defa izledim diyen çıkacak. Filmimin 1. bölümünden 2.’sine geçince herşey değişiyor, femme-fatale kahramanım 2. bölümde tamamen kimlik değiştiriyor. Senaryoyu yazarken 2 ilham kaynağım vardı. Uyarladığımız roman bir katili açığa çıkarmak isteyen bir polisle ilgiliydi. G. Korenin puslu ikliminde konuyu anlatmak bana kolaylık sağladı.”


Hayrını görünüz

Yasemin

Comments


bottom of page